نوفمبر 19، 2023

دكتور عيون


قعدت فترة عندي مشكلة فى عيناي، و علشان الدكتور اللى متعودة أروح له عيادته بعيدة ، قررت أروح لواحد تاني بس للأسف العلاج بتاعه ما ساعدنيش.
و بالصدفة عرفت ان الدكتور بتاعي بييجي فى مستشفى قريبة مني ، و رحت له فعلا بسرعة ، بس لما وصلت ، الممرضة اللى فى الإستقبال قالت لي :" إنتي إتأخرتي. ده مواعيده خلصت " بس لما شافت علامات الحسرة على وجهي صعبت عليها ، و قالت لي :" قولي للمساعدة بتاعته، يمكن ترضى تدخلك."
واول ما طلعت المساعده من غرفه الكشف جريت عليها و شرحت لها الموقف باستعطاف شديد وقلت لها ان الدكتور يعرفني . وبعد ما سالتني عن اسمي، دخلت للدكتور وبعد شويه خرجت بابتسامه وقالت لي :"الدكتور فعلا يعرفك هو قبل يشوفك ." وقعدت أنتظر لما ينده على اسمي . و أنا قاعده ما بطلتش أفكر إن الحمد لله اخيرا مشكلتي هتتحل . طيب لو ما كانش الدكتور يعرفني ؟ لو كنت حد تاني هو ما يعرفوش ، كنت عملت ايه ؟ ولا أملك غير إني أشكر الطبيب الأعظم، اللى زيارته مجانيه ، اللي عنده كل التخصصات : عيون و ودان و قلب ، كشف و جراحه و استشاره ، و كمان طبيب نفساني . اللى علاجه اكيد ، اللي ممكن اروح له من غير ميعاد ، اللي هيستقبلني في أي وقت . و أهم من كل ده عارفني بالإسم مش لازم اسم العيله ، ولا واسطه من حد . معلق يافطة على عيادته مكتوب عليها : " تعالوا إلي يا جميع المتعبين .. من يُقبل الى لا اخرجه خارجا. " (مت ٢٨:١١ و يو ٣٧:٦ )

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق