نوفمبر 04، 2023

قصة نيقوديموس


انا نيقوديموس
من أغنى أغنياء اليهود و عضو فى السهندريم.. من رؤساء الكهنة..
و أهم صفة اني من نسل ابراهيم ... أصل و فصل و أشرف أي حد ..
لحد ما قابلت يسوع ... تفكيري كله اتلخبط..
اصلي سمعته بيقول ان فيه ولادة تانية ، بالذمة ده كلام مين يفهمه؟
انا كنت بحب يسوع جدا و كنت مؤمن بيه و مصدقه ، بس كنت تايه مش عارف امشى ازاي ؟؟
فكرت اني أروح اقابله بعد منتصف الليل و الدنيا هس هس و مفيش حد هياخد خبر بالزيارة دي .سمعت ان فيه ولاده تانية و ان مفيش خلاص الا لما يُرفع ابن الانسان على خشبة ؟
طيب بالذمة واحد شيخ زيي هيدخل بطن أمه ازاي من تاني !!
لكن يسوع لما حكى معايا عن كل ده و فهمني ان الولادة التانية دي من المعمودية
ولادة من الروح ، عرفت اني قدام المسيا المنتظر..
صدقوني حاولت أغير حكم بيلاطس و حاولت أقنع السهندريم برؤساء الكهنة اللى فيه بإن يسوع برئ بس محدش سمعني ، بالعكس دول قالولي انت بقيت تبعه .. بصراحة انا خفت يمكن كمان كنت جبان..
لكن لما كملت الأحداث و لقيت يسوع اتصلب .. جريت انا و يوسف الرامي صديقي كلمنا بيلاطس ناخد جسد يسوع ..
و بسرعة رحت اشتريت ١٠٠ رطل من الحنوط عشان أطيب جسده ..
و كسرت خوفي و قلت اني آمنت بيه مخلص و فادي للبشرية..
فقدت كل ثروتي و مركزي الاجتماعي عشان خاطر اكون معاه فى الحياة الأبدية.مركزي حساس يا جماعة ..
لكن بالزيارة دي عرفت و سمعت فيها حاجات عجيبة جدا

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق