مارس 11، 2023

حوار مع ملحد

 

في مرة من المرات احد المرشدين دخل في نقاش شديد اوى مع احد الإباء الكهنة عندنا هنا فى الكنيسة (كنيسة مارمرقس مصر الجديدة)

ففضل يقول لابونا على الفكرة اللى حصل مع ابونا دا بالصدفة ابونا بيحكى معايا كنت بضحك بضحك ليه لانه حصل معايا قبلها باسبوع بس مع شخصية تانية يعنى هو قعد مع سيدة انا قعدت مع رجل بس الاتنين شوفوا اللى حصل ايه فضل يكابر وانا اثبتلك ان مافيش ربنا وفين ربنا وان الكلام دا كلام انتوا اللى عايزين تصدقوا ان في ربنا عشان ترموا عليه كل حاجة فالشر تقولوا عليه من عند ربنا والخير تقولوا نشكر ربنا لكن مافيش ربنا وعايز يثبتلى ان مافيش ربنا وانا عايش ومبسوط وبعمل كل حاجة وعايش وعايش وعايش ...

على الفكرة الكلام اللى بقوله مش هكرره مرتين لانه حصل بطريقتين مختلفتين لكن الخلاصة واحد

 

فالسيدة دى بعد ما كلمت ابونا قالت بس من اجل الأمانة في فرق صغير عشان أكون امينه فابونا قالها ايه هو فقالتله انتم اكثر راحة قالها بس انا مش عايز اكتر من كدا الحقيقة انتى عندك كل حاجة بس مش مرتاحة وانا معنديش حاجات كتير أوى من اللى عندك بس مرتاح اكتر منك دى تكفينى أقول ان الهى اسمع ملك سلام يعطينى سلام نفس الحوار حصل معايا لما الولد بيتكلم معايا واحتد واحتد قلتله حبيبى انت عندك اكتر منى انت مرتبك قدى قد ايه قالى سبع تسع عشر اضعاف  قلتله وبيتك شكله ايه قالى اوسع من بيتك بتاع تالت اربع خمس اضعاف كدا يعنى حاجات زى كدا في الاخر خالص قلتله ممكن اسالك سؤال قلتله انت بتقابل مشاكل في اليوم قد المشاكل اللى انا بقابلها قالى لا قلتله مين فينا اكثر سعادة بالرغم من ان انا كل يوم عندى عشرة خمستاشر مشكلة مابين طلاق وما بين جواز ومابين عائلات ومابين خناقات ومابين هجر ومابين فلوس ومابين اخوة رب ومابين محاضر ومابين ناس بتسيب وناس بترجع وحاجات وقصص تفتكر المفروض طبقا لدنيتى انا مين يكون اكثر سعادة هو بيكلم على نفسه فقال انا قلتله بس الواقع بيقول مين فينا اسعد تفتكر انا ولا انت قالى انت قلتله بس انا مش هعوز حاجة تانى منك

 

 فالخاطى هو ضايع مهما الدنيا اديته لو مشافش طريق الخلاص وطريق التوبة هيفضل طول عمره ضايع مهما اديته الدنيا

 

حاسس من جوا كدا بيقول الانجيل كدا عنده نوع من أنواع الفراغ اللى مش ممكن يتملى الا بربنا

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق