أكتوبر 17، 2023

سجن تحت الارض


سجن تحت الارض 
😰😰😰😰

زمان جدا كان في شاب عايش في مدينة في وسط افريقيا وكان الشاب ده ملتزم جدا في حياته العملية .. كان بيشتغل مزارع وبياخد مبلغ بسيط جدا بس هو كان مبسوط وراضى ودايما كان بيشكر ربنا على كل حال رغم ان الشغل ده كان صعب جدا ودرجة الحرارة دايما مرتفعه الا انه دايما كان بيشكر باستمرار وهو بيصلى.
وفى مره حصل ان حاكم البلد قرر ان هيلف على كل المزارع اللي في البلد وقال انه هيعاقب عقاب شديد جدا لاي شخص مش بيشتغل .
في اليوم دا كان الشاب ده تعبان جدا ومرهق فقرر انه هينام شويه ولو ساعه واحدة يريح جسمه من الشغل وفعلا نام أكترمن ساعه , و صادف ان الحاكم مر عليه وشافه نايم وقرر الحاكم انه هيسجنه في اوضه تحت الأرض ما فيهاش شباك ، حتى باب السجن مقفول عليه.
وفعلا الشاب دخل السجن وفضل يبكى كتير ويصلى وحس ان ربنا سابه في وقت ضيقته , و طول مدة عقوبته في السجن كان بيصلي كل يوم وبيشكر ربنا رغم التعب النفسي والجسدي.
وهو في السجن حصل فيضان كبير اووى غرق الناس كلها وفي كتير اووى ماتوا منهم الحاكم وطبعا الشاب مش حاسس باي حاجه لان السجن مقفول وتحت الأرض وبعد فترة لما الأرض جفت كان في ناس من المدن اللي جنب المدينه قدمت المساعدات وعرفوا ان في سجن تحت الأرض وفعلا راحوا لقوا الشاب موجود وخرج من السجن , وعرف ساعتها ان ربنا مسبهوش في الضيقه دي وان ربنا كان ليه حكمة في إنه يدخل السجن في الوقت ده .
شاكرين كل حين على كل شيء " اف 20:5"

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق