نوفمبر 06، 2023

حنَّان و قيافا


احنا حنَّان و قيافا
قيافا ده يبقى جوز بنتي .. و انا حماه
احنا هنا رؤساء الكهنة ..
الكلمة الأولى و الأخيرة لينا احنا و بس او بالأخص انا حنَّان...
كل اللى حصل و باختصار .. ان يسوع جاي عشان يقلب الشعب ضدنا..
بيقول و بيعيد كلام غريب عن مسامعنا و تفكيرنا..
و بصراحة أكتر فى مده قصيرة بقى بطل شعبي و ناس كتير من الشعب ماشيين وراه و كده انا هيبقى شكلي وحش ..
حاولنا كتير نوقعه فى الغلط و نثير فتنة الشعب ضده ، لكنه كان بيجاوب بثبات و هدوء غير معتادين..
حاولنا ندبرله المكايد و المؤامرات لكن مفيش فايدة ..
لحد ما قبضنا عليه بتهمة انه ملك اليهود ..
و جبناه استجوبناه و قولناله : انت المسيح المنتظر ؟
و رد علينا بعد ضغط كبير : انا هو و هتشوفوني و انا قائم بكل مجد و بهاء جنب أبي فى السماوات و جاي بمجد عظيم على السحاب . ..
بقى يا ناس ياهو أسمع الكلام ده و استحمل ازاي ؟؟ ده تجديف رسمي ..
ده انا شقيت هدومي من اللى سمعته لدرجة عملناله محاكمه بالليل ، اه ده ضد مبادئ السهندريم، بس مش مهم المهم اسجنه عشان أرجع احكم فى الشعب تاني ... السلطة و النفوذ ليهم بريقهم فعلا ، و أي غلطة او شغب هتشال من منصبي اللى هو رئيس الكهنة ...
و لما بيلاطس لقى ان يسوع برئ قلتله ده مثير شغب و هيقلب نظام الحكم عليك..
ما هو انا هسجنه هسجنه..

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق